-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45351 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

چرا ولي فقيه با اين كه به وسيله مجلس خبرگاني كه از طرف مردم ايران انتخاب شده اند، بر تمام شيعيان جهان ولايت دارد؟
مسأله ولايت فقيه از دو ديدگاه قابل بررسي است و هر يك نتايج ويژه اي دارد كه هرچند با يكديگر متنافي نمي باشند ولي در عين حال تفاوت هاي چشمگيري با هم دارند: الف) ديدگاه اول از منظر قانون اساسي است. باتوجه به اين كه قانون اساسي هركشوري در قلمرو همان كشور اعتبار دارد از اين رو حاكميتش را هرچه باشد - چه ولايت فقيه يا غير آن - تنها در گستره كشوري مي تواند سايه گستر سازد ونسبت به ماوراي آن قدرت نفي و اثبات چيزي را ندارد. ب) ديدگاه ديگر از نقطه نظر مذهبي و ايدئولوژيكي است. بر اين اساس مسأله گستره فراخ تري مي يابد. يعني پيروان آيين واحد در سرزمين هاي مختلف مي توانند نظام و رهبري واحدي را برگزينند ويا دين مي تواند سيستم و رهبر واحدي را براي آنان با معيارهاي خاصي تعيين كند. در نگرش اسلامي چون جهان اسلام با نظام فكري عملي و سياسي واحد و داراي سرنوشت مشترك وحتي دشمنان مشترك مي باشند ايجاب مي كند كه داراي رهبري واحد نيز باشد كه بتواند تمام امت را به طور يكپارچه و هماهنگ به حركت درآورد و در برابر حركت هاي دشمنان بسيج نمايد. بنابراين خاستگاه ولايت بر جهان شيعه وجهان اسلام آراي چند ميليون نفر ايراني نيست. بلي نقش اين آرا آن است كه در بزرگ ترين كانون تشيع در جهان شاخص ترين فرد شناسايي و ولايت او فعليت مي يابد. نكته ديگر اين كه رهبري ديني با رهبري هاي سياسي و .... تفاوت هاي عمده اي دارند. مثلا وقتي در واتيكان پاپ انتخاب مي شود تمام كاتوليك هاي جهان از او تبعيت مي كنند و اين مسأله مهمي را نيز براي كشورها ايجاد نمي كند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.